ایده‌های دکوراسیون داخلی

در این وبلاگ ایده‌های جذابی برای طراحی و دکوراسیون داخلی در اختیار شما قرار می‌دهیم.

ایده‌های دکوراسیون داخلی

در این وبلاگ ایده‌های جذابی برای طراحی و دکوراسیون داخلی در اختیار شما قرار می‌دهیم.

طراحی داخلی با هدف کاهش اضطراب

فضاهای داخلی به ویژه منازل مسکونی باید تداعی‌کننده‌ی سرپناهی امن باشند که در آن می‌توانیم بدون اضطراب و تنش به استراحت و انجام امور روزمره بپردازیم. طراحی داخلی نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در کاهش اضطراب و آرامش ما ایفا می‌کند. در این مقاله راهکارهایی برای ایجاد محیطی آرام‌بخش در جهت کاهش اضطراب زندگی روزمره ارائه شده است.
نظم و ترتیب
شلختگی و بی‌نظمی این احساس را به ما می‌دهد که کنترل خود را نسبت به امور از دست داده‌ایم. این امر باعث ایجاد تنش و اضطراب می‌شود. ایجاد یک محیط منظم و تمیز و از میان برداشتن لوازم غیر ضروری به صورت مداوم باعث می‌شود در محیط احساس امنیت بیشتری داشته باشیم. این وظیفه‌ی طراح است که با در نظر گرفتن تمهیداتی مانند کمد و قفسه‌های کافی، امکان برقراری نظم در فضا را فراهم کند. مطالعات حاکی از آن است که افراد در فضاهایی با چیدمان خلوت و سبک مینیمال احساس آرامش بیشتری را تجربه می‌کنند.
فضای دلباز با تهویه‌ی مناسب
اتاق‌های تنگ بدون پنجره یا ارتباط به محیط بیرون باعث ایجاد حس ترس و استرس در بیشتر افراد می‌شوند. بر این اساس لازم است به عنوان طراح، حتی محیط‌های کوچک را به نحوی طراحی کنیم که دلمرده و تاریک به نظر نرسند. در این میان استفاده از مبلمان مناسب، انتخاب رنگ، نورپردازی اصولی و چیدمان فضا نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت.
برای تهویه‌ی بهتر اتاق‌ها لازم است پنجره‌های استاندارد و مناسب در نظر گرفته و در کنار آن به یک سیستم تهویه مطبوع مناسب فکر کنیم. در خانه و محل کار وقتی فضاها تنگ و فشرده باشد، می‌توانیم دیوارها را از میان برداشته و یک پلان آزاد ایجاد کنیم که تمام فضاها دلباز و روشن به نظر برسند. استفاده از پارتیشن‌ها و درهای کشویی شیشه‌ای نیز در این میان می‌تواند بسیار مفید باشد.
استفاده‌ی بهینه از نور طبیعی روز
نور طبیعی روز تأثیر به سزایی بر روی روحیه و عملکرد ما دارد. به همین دلیل در طراحی مطب و فضاهای درمانی توصیه می‌شود که هیچ فضایی از آن بی‌بهره نباشد. افراد در اتاق‌های پرنور و آفتابگیر حس بهتری دارند و کمتر دچار اضطراب و تنش می‌شوند. در صورتی که امکان استفاده‌ی مستقیم از نور خورشید وجود ندارد، می‌توانیم با در نظر گرفتن تمهیداتی مانند نورگیر سقفی یا استفاده از پارتیشن شیشه‌ای، آینه و ... به روشن‌تر شدن فضا کمک کنیم.
در کنار آن لازم است به فکر یک نورپردازی اصولی نیز باشیم تا در ساعات تاریکی محیط دلگیر به نظر نرسد. ترکیب چند نوع منبع نور برای یک فضا بهترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم. چرا که به این شکل گوشه‌های تاریک نخواهیم داشت. برای مثال می‌توانیم از چند مدل چراغ دیواری، ایستاده، آویز و آباژور رومیزی برای روشن کردن محیط استفاده کنیم.
استفاده از گیاهان
گیاهان سبز به ما حس پیوند با طبیعت و آرامش را القا می‌کنند. آنها در تصفیه‌ی هوای محیط نقش دارند و باعث می‌شوند احساس سلامتی بیشتری داشته باشیم. به ویژه در محیط‌های کاری پیشنهاد می‌شود حتماً چند گلدان سبز داشته باشیم تا کارمندان با نگاه کردن به آنها کمی از استرس‌های روزمره دور شوند و با انرژی بیشتری به کار روزانه بپردازند.
رنگ
رنگ نیز عامل بسیار تعیین‌کننده‌ای است که لازم است هنگام طراحی داخلی به آن فکر کنیم. استفاده از رنگ‌های خنثی همیشه بهترین راه حل است. رنگ سفید به خودی خود نشان‌دهنده‌ی آرامش است. اما بهتر است در کنار آن از رنگ‌های گرم و انرژی‌بخش هم استفاده کنیم. رنگ‌های بژ، خاکستری، کرم و سبز سدری در کنار رنگ‌های گرم‌تری مانند قهوه‌ای، آجری، قرمز و استفاده از متریال چوب باعث می‌شود که محیط گرم‌تری داشته باشیم. در چنین فضایی افراد کمتر دچار اضطراب خواهند شد.
استفاده از متریال‌های طبیعی
استفاده از متریال‌های طبیعی مانند چوب و سنگ، باعث می‌شود که حس پیوند بیشتری با طبیعت داشته باشیم. ثابت شده است که ما انسان‌ها هر چه به طبیعت و المان‌های آن نزدیک‌تر می‌شویم حس بهتری داریم. بنابراین با انتخاب پارکت، دیوارپوش چوبی، کابینت‌های چوبی و سنگ برای کانتر آشپزخانه می‌توانیم فضای مدرن و زیبایی خلق کنیم که به آرامش بیشتر ما نیز دامن می‌زند.

کفپوش بدون درز و مزایای استفاده از آن

یافتن بهترین کفپوش برای خانه، محل کار و ... یکی از چالش‌برانگیزترین موضوعات در دکوراسیون داخلی است. عوامل مختلفی در تصمیم‌گیری نهایی نقش دارند که برخی از آنها عبارتند از:

برای نجات دادن شما از این دردسر، در این مقاله به بررسی کفپوش بدون درز می‌پردازیم تا ببینیم آیا می‌توانند انتخاب شما برای پروژه بعدی باشند یا خیر.

چرا باید کفپوش بدون درز را انتخاب کنیم؟

برای شروع این بحث، لازم است در ابتدا بدانیم که کفپوش بدون درز چیست. کفپوش بدون درز در واقع هیچ گونه شیار و فاصله‌ای در بین قطعه‌هایش ندارد. به این ترتیب نتیجه‌ی آن واقعاً فوق‌العاده است. درزها و خطوط بندکشی در طولانی‌مدت تغییر شکل داده و به علت جذب میکروب‌ و باکتری موجود در محیط از نظر بهداشتی مناسب نیستند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود در طراحی مطب و فضاهای درمانی، حتماً از کفپوش‌های بدون درز استفاده کنیم. 

مزایای کفپوش بدون درز

بهترین مزیت کفپوش بدون درز این است که می‌توان آن را در هر جایی نصب کرد. در آشپزخانه، کلاس درس، راهروها و دیگر فضاهای داخلی می‌توانیم این مدل کفپوش را نصب کرده و ظاهر فضاها را به کلی دگرگون کنیم. علاوه بر کاربرد گسترده، می‌توانیم به انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌ی آن در طراحی اشاره کنیم. طرح‌ها، رنگ‌ها و اشکال گوناگون کفپوش بدون درز در بازار موجود است که بسته به نیاز و سبک دکوراسیون داخلی می‌توانیم انتخاب کنیم. دیگر مزایای کفپوش بدون درز عبارتند از:

نظافت آسان

  • ویژگی‌های عملکردی بالاتر مانند ماندگاری در برابر مواد شیمیایی و مقاومت دربرابر ضربه
  • کاهش صداهای درون محیط
  • امنیت بیشتر به ویژه برای کودکان و افراد دارای مشکلات حرکتی
  • قابلیت استفاده از متریال‌های تجدیدپذیر
  • قابلیت اجرای طرح‌های سفارشی با نقوش خاص مربوط به کاربری محل شما

انواع متریال مورد استفاده

کفپوش بدون درز با متریال‌های متنوعی ساخته شده و در بازار موجود است. در این میان می‌توانیم: به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سرامیک
  • رزین اپوکسی
  • پی‌وی‌سی
  • پورسلین
  • بتن

با توجه به کاربری فضا و سبک طراحی می‌توانیم هر کدام از این متریال‌ها را انتخاب کنیم.


۲۲ مدل کانتر آشپزخانه جذاب و دیدنی!

در این مطلب بیش از 20 نوع مدل متنوع و زیبا برای کانتر آشپزخانه برایتان انتخاب کرده ایم که علاوه بر زیبایی، کارایی های جالبی هم دارند. برخی از آنها برای فضاهای کوچک بسیار مناسب هستند زیرا قابلیت تغییر یا جابه‌جایی دارند و به افراد کمک می کنند تا کوچکی آپارتمان خود را حس نکنند.


۱ـ کانتر چندمنظوره که علاوه بر میزناهارخوری، اجاق گاز را هم در خود دارد و می توانید از فضای رویی آن برای قرار دادن انواع وسایل آشپزخانه استفاده کنید.

۲ـ طراحی این کانتر بسیار هوشمندانه است. علاوه بر اینکه بسیار شیک طراحی شده است، در زیر خود میز چوبی چرخشی دارد که به میز غذاخوری تبدیل می شود و فضایی کاملا کاربردی برای اعضای خانواده ایجاد می کند.

۳- این کانتر با انواع معمولی و رایج کانترهای آشپزخانه تفاوت بسیاری دارد و بیشتر شبیه صندوق فلزی است. با باز کردن کشوی کانتر، فضای لازم برای انجام کارهای آشپزی را در اختیار خواهید داشت. در ضمن، چرخ نیز دارد که می توانید آن را حرکت دهید و هر جا که دوست دارید، کارهای آشپزخانه را انجام دهید.

۴ـ این کانتر آشپزخانه را هنرمندی به نام جولی تیبودئو طراحی کرده است که به طور کامل از شیشه بافت‌دار ساخته شده است. با تابش نور از زیر این کانتر، فضای میز همچون آب روان و آبشاری در انتها دیده می شود. 

۵ـ این کانترها نیز با نورهای LED درونی طراحی شده اند که به رمانتیک شدن فضای خانه کمک می کند.

۶ـ این کانتر آشپزخانه همچون فضاهای نورانی فیلم های علمی-تخیلی است و حس دراماتیکی به بیننده القا می کند.

۷ـ استفاده هوشمندانه از عناصر طبیعت و القای حس گرمای چوب در فضای خانه بهترین توصیفی است که می توان برای این کانتر بیان کرد.

۸ـ برخی طرح های ساده و کوچک می تواند تنوع خوبی در ظاهر کانتر ایجاد کند. به طور مثال، این سطل آشغال توکار ایده بسیار خوبی است.

۹ـ حتی ایجاد فضایی برای ساخت گلدان روی کانتر هم ایده جالب و متنوعی است که شمایل خاصی به آن می دهد.

۱۰ـ این کانتر دو بخش متفاوت دارد. یک فضای صبحانه‌خوری کوچک که جنس و رنگ آن با بخش های دیگر کانتر فرق دارد.

۱۱ـ این کانتر نیز طراحی خوبی دارد. بخشی از آن به صورت منحنی به سمت بالا آمده و فضایی برای غذاخوری ایجاد کرده است.

۱۲ـ شاید کمی عجیب باشد درست همان جایی که هویج خرد می کنید، اعضای خانواده با پاهای خود از روی آن عبور کنند.

۱۳ـ یکی از بهترین طراحی ها برای کانتر را می توان این مدل دانست. زیر طراحی کاملا چوبی دارد که با باز کردن فسمت های کشویی، انواع امکانات با جنس استیل ضدزنگ را مشاهده خواهید کرد.

۱۴ـ ارتفاع این کانتر را می توان برای استفاده های مختلف، تغییر داد.

۱۵ـ این کانتر تلفیقی از فناوری و دکوراسیون است: موسسه هنری Corian با همکاری تیم PMA که در حوزه تولید وسایل برقی خانه فعال هستند، کانتری را طراحی کرده اند که برای گجت هایی همچون موبایل هوشمند، حکم شارژر دارد. می توانید گوشی را روی آن بگذارید تا شارژ شود. در طراحی مطب یا دفاتر کار استفاده از این سبک کانترهای خلاقانه بسیار پیشنهاد می‌شود.

۱۶ـ این آشپزخانه شبیه فیلم های تخیلی از سال های آینده بشر است. گویا در 20 یا 30 سال آینده زندگی می کنید که همه وسایل الکترونیک و دیجیتال شده اند. این کانتر با استفاده از 2 هزار LED کار می کند و می تواند غذا را برای شما گرم نگه دارد. در صفحه نمایش سطحی آن نیز می توان تلویزیون تماشا یا وب‌گردی کرد.

۱۷ـ در ساخت این کانتر از حجم گسترده ای سکه استفاده شده است.

۱۸ـ در این مدل از کلیدهای صفحه کلید کامپیوتر بهره گرفته شده است.

۱۹ـ این کانتر توسط شرکت ایتالیایی Toncelli ساخته شده است و نه تنها فضایی برای انجام کارهای آشپزخانه است، بلکه گلکسی تبلت سامسونگ را نیز به طور داخلی در خود دارد و می توانید کارهای دیجیتال خود را روی آن انجام دهید.

۲۰ـ این مدل نیز نمونه دیگری از کانتر آشپزخانه با صفحه نمایش لمسی و قابلیت اتصال به اینترنت است که می تواند هنگام آشپزی، کارهای آنلاین خود را نیز انجام داد.

۲۱ـ این کانتر فقط یک ایده و فرضیه است که از طرف شرکت مشهور مایکروسافت مطرح شده است. این سطح هوشمند به طور هوشمندانه و با توجه به مواد غذایی موجود، به کاربر پیشنهاد غذا و طرز تهیه آن را ارایه می دهد.

۲۲ـ با دیدن این کانتر لمسی ابتدا تصور می کنید که نمی تواند هرگز رنگ واقعیت به خود بگیرد. اما این فرضیه هم قابل اجرا است. فناوری دایم در حال پیشرفت است و هیچ چیز در این حوزه ناممکن به نظر نمی رسد. روزی می رسد که روی همان سطحی که آشپزی می کنید، یادداشت بنویسید و با دوستان خود چت کنید و تعامل مجازی دایمی با آنها داشته باشید.

منبع: برترین‌ها


رابطه‌ی بین هم‌دردی و طراحی

ترجمه‌ی مقاله‌ای از سونجا بوچارت (Sonja Bochart)

ده سال پیش در یک مصاحبه‌ی کاری سؤالی توسط راب (Rob) مدیر یک مرکز درمانی بزرگ از من پرسیده شد: «چگونه طراحی می‌تواند حس هم‌دردی را در مرکز ما تقویت کند؟»

این سؤال درون من مانده و همچنان به کار من به عنوان یک طراح متعهد به سلامتی و آسایش در محیط‌های ساخته شده شکل می‌دهد. من اغلب به این سؤال فکر کرده و پاسخ‌های احتمالی آن را که می‌توانند بسیار متنوع باشند، تصور و بررسی می‌کنم. ده سال پیش من بهترین کار را در همکاری با شرکا ارائه دادم و تیم طراحی ما خوش‌شانس بود که این پروژه را دریافت کرد. در حقیقت اگرچه پاسخ من در آن روز و کار کردن بر روی پروژه، تنها آغاز غرق شدن من در این موضوع مهم بود.

هم‌دردی، به توانایی درک و شریک شدن با احساسات دیگران گفته می‌شود. کیفیت هم‌دردی در روابط ما به ما امکان شکل دادن اعتماد اولیه، برقراری ارتباط محکم‌تر، حل مشکلات و تعامل سالم را می‌دهد. این به شکل مثبتی با عملکردهای کاری ارتباط پیدا کرده و به عنوان یکی از ضروری‌ترین ویژگی‌های مدیریت موفق ذکر می‌شود. حس هم‌دردی، رفتار، سلامت روان و شادی ما را هدایت کرده و در تمام فضاها باید به فکر ایجاد آن باشیم. از خانه گرفته تا مدرسه، طراحی کلینیک ، بیمارستان و محیط‌های کاری، در تمام مکان‌ها به تقویت این حس نیاز داریم. خوشبختانه هم‌دردی منحصراً یک ویژگی ذاتی نیست. ما می‌توانیم ظرفیت‌های بالقوه‌ی خود در مورد مراقبت از خود و دیگران را آموخته و آن را توسعه بدهیم.

اگر به هر حال افراد عجول و مالتی تسکی هستیم، یافتن احساس هم‌دردی در ما مشکل خواهد بود. اگر خودشیفته و گوشه‌گیر باشیم، ابراز حس هم‌دردی برای ما مشکل است. اگر حضور کامل نداشته و شنونده‌ی خوبی نباشیم، هم‌دردی کردن برای ما مشکل است. اگر ما به صورت منفی تحت تأثیر محیط‌های سرد، استریل و ناراحت باشیم، واکنش استرس در بدن ما فعال می‌شود و حتی شناسایی یا استحکام حس هم‌دردی مشکل‌تر خواهد شد. سؤالی که پس از آن مطرح می‌شود این است که چگونه فضاهایی را خلق کنیم که باعث ایجاد حس آرامش، تمرکز، عکس‌العمل، حضور و گفتگوهای صمیمانه می‌شوند؟ چگونه می‌توانیم به گونه‌ای طراحی کنیم که بتوانیم احساس امنیت، آرامش و توانایی افزایش آگاهی و قابلیت ارتباط را بین افراد بهبود ببخشیم؟ به عنوان طراح، پاسخ‌های ما باید به ایجاد محیط‌هایی منجر شود که به صورت طبیعی پذیرا بوده و برای شنیدن عمیق، کنجکاوی خوشایند، جذب و ارتباط مناسب باشد.

چیزی که این محیط‌ها برای هم‌دردی به اشتراک می‌گذارند (صرف نظر از نوع کاربری ساختمان) به نوعی ارتباطی است بین المان‌ها و الگوهای یافته در طبیعت مانند بیوفیلیا؛ یا وابستگی بیولوژیکی و ذاتی ما به زندگی و سیستم‌های زنده است. طراحی بیوفیلیک با روش‌های مختلفی بیان می‌شود. این نوع طراحی می‌تواند به عنوان یک فضای باز و باغچه‌ای در میان دفتر کار شکل بگیرد و یک فضای نشیمن در لابی با پوشش گیاهی وحشی و بومی را ارائه دهد که در آن یک گفتگوی رودررو می‌تواند هم‌زمان با مشاهده‌ی یک پروانه یا آواز پرندگان اتفاق بیفتد. این می‌تواند به شکل یک فضای داخلی غیر رسمی آشکار شود که برای آرامش، بازتاب احساسات شخصی و یا مکالمه‌ای امن طراحی شده است.

این سبک محیط‌ها اغلب برای ما چشم‌انداز و سرپناهی فراهم می‌کنند و برای معرفی یک حس فیزیکی از آرامش و استراحت نشان داده می‌شوند. و به این ترتیب زمینه‌ی مناسبی برای ابراز هم‌دردی هستند. به این ترتیب ما باید با هم‌دردی در ابتدای هر پروژه‌ای طراحی کرده و فضاهای الهام‌بخش و امیدوارکننده‌ای ایجاد کنیم که مراجعین را با احساسات خودشان مجدداً مرتبط می‌سازند و آنها را به حضور کامل در فضا دعوت می‌کنند.

در انتها، همانگونه که دالی لاما (Dali Lama) می‌گوید: «هم‌دلی ارزشمندترین ویژگی انسان است.»

ما به عنوان طراح تمام موهبت‌ها و مسئولیت‌هایی که داریم را باید برای ترویج و پرورش این حس فوق‌العاده‌ی انسانی خرج کنیم.


منبع: shepley bulfinch


آشنایی با گچ‌بری‌های پلی‌استایرن

گچبری‌های پلی‌استایرن به دلیل تنوع رنگ، نصب سریع، قابلیت شستشو و قابلیت جابه‌جایی؛ جایگزین جدید و مناسبی در گچبری‌های سقفی و دیواری است.

بسیاری از افراد، گچبری‌های پلی‌استایرن را در تزیینات داخلی ساختمان به دلیل داشتن کیفیت بالا آن‌ها و مزایای متعدد ترجیح می‌دهند. در فضاهای عمومی کاربرد آن بسیار رایج است. حتی در طراحی کلینیک روانشناسی و سالن‌های زیبایی نیز شاهد استفاده از گچبری پلی استایرن هستیم.

محصولی است جایگزین گچ که بسیاری از معضلات تزیینات گچی را از بین می‌برد.

از سنگینی ساختمان که جزو معیارهای اصلی ساختمان‌سازی توسط مهندسان است، می‌کاهد.

با این محصول؛ دیگر نیازی به میلگرد، رابیتس، پروفیل و ... در سازه‌های سقفی- دیواری که اتلاف وقت و هزینه‌های زیاد را در بر دارد، نیست.گچبری جدید

زمان طولانی اجرا توسط مجریان به دلیل استفاده از گچ و ملحقات آن از بین می‌رود.

مشکلی از نظر تنوع اندک طرح و رنگ وجود نخواهد داشت.

موارد زیر از جمله مزایای این نوع گچبریست:

  1. مقاوم در برابر رطوبت و برودت
  2. نصب سریع و آسان در کم‌تر از نیم ساعت
  3. بسیار سبک
  4. قابل شستشو
  5. قابل جابه‌جایی پس از نصب
  6. تنوع رنگ بسیار زیاد
  7. تنوع ابعاد
  8. مطابق با سلیقه‌های مختلف
  9. قابل استفاده در  هتل‌ها، رستوران‌ها، کافی شاپ‌ها تالارهای پذیرایی، دفاتر، شرکت‌ها و منازل