ایده‌های دکوراسیون داخلی

در این وبلاگ ایده‌های جذابی برای طراحی و دکوراسیون داخلی در اختیار شما قرار می‌دهیم.

ایده‌های دکوراسیون داخلی

در این وبلاگ ایده‌های جذابی برای طراحی و دکوراسیون داخلی در اختیار شما قرار می‌دهیم.

طراحی کلینیک روانشناسی Alma در نیویورک


افراد با مشکلات مختلف برای پیدا کردن آرامش ذهن و روان به مطب‌های روانشناسی و روانپزشکی پناه می‌برند. بنابراین لازم است که ظاهر مطب حس و حال پناهگاهی امن و زیبا را به مراجعین منتقل کند. صحبت در مورد مشکلات شخصی با یک شخص غریبه و تشریح آسیب‌های روحی، افراد را نسبت به محیط حساس‌تر می‌کند.
نورپردازی شدید، صداهای مزاحم و صندلی‌های ناراحت به اندازه‌ی کافی عصبی‌کننده هستند و طراحی مطب روانشناسی از این جهت باید با مطب‌های دیگر تفاوت‌هایی داشته باشد. برای مثال اجبار افراد به نشستن در یک اتاق انتظار شلوغ، ارتباط با بخش پذیرش و خواندن نام افراد در میان جمع، حس ناامنی به آنها منتقل می‌کند و مشکلات عدیده‌ای در روند درمان ایجاد خواهد شد که در برخی موارد بیمار را از ادامه‌ی روند درمان منصرف می‌کند.
هر انتخابی در طراحی داخلی مطب روانشناسی بر روی حس افراد نسبت به فضا تأثیرگذار است. مطالعات حاکی از آن است که همه چیز از تجهیزات رسمی اداری گرفته تا رنگ پرده‌ها و مبلمان بر روی درجه‌ی آسایش افراد، اعتماد آنها به درمانگر و اشتیاق آنها به ادامه‌ی روند درمان تأثیرگذار است. فضاهایی که بیش از حد درمانی به نظر می‌رسند بر روی سطح انرژی درمانگر نیز تأثیر منفی می‌گذارند.
طراحی داخلی کلینیک روانشناسی شامل اقداماتی مانند ایجاد ۱۶ اتاق درمان مجزا با شرایط آکوستیکی مناسب، اتاق‌های مدیتیشن و یک اتاق انتظار می‌شود که در آن حریم شخصی افراد با صندلی‌هایی رو به یک طرف به خوبی حفظ شده است. فضای ورودی و چک این نیز با صفحه نمایش‌های لمسی، امکان طی کردن روند پذیرش توسط خود مراجعه‌کننده را فراهم کرده و به این صورت افراد با آرامش بیشتری به محیط وارد می‌شوند.
اتاق‌های درمان دارای جزئیات مشابهی هستند. چرا که ایجاد حس آشنایی با فضا به بیماران کمک می‌کند که احساس آرامش بیشتری داشته و هر بار لازم نباشد یک اتاق خاص به آنها اختصاص داده شود. طراح داخلی به نام Lauren Spear با دقت هر چه تمام به انتخاب رنگ، الگو، شکل و بافت فضا پرداخته است تا حس آرامش بیشتری را به بیماران منتقل کند.
فضای انتظار کلینیک آلما در شهر نیویورک با قفسه‌های سیاه و مبلمان راحتی چرمی به رنگ قهوه‌ای تکمیل شده است. برای درمانگرهایی که در این مجموعه کار می‌کنند نیز تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شده است. از جمله می‌توان به رویدادها و دور همی‌ها با برنامه‌ریزی مرتب، موقعیت‌های تحصیلی و ... اشاره کرد که امکان لذت بردن از محیط و برقراری ارتباط با یکدیگر را برای کارمندان فراهم کرده است.
منبع: dornob

طراحی مرکز درمان اوتیسم کودکان در سیدنی

مرکز درمانی Edgecliff برای کودکان مبتلا به اوتیسم در سیدنی استرالیا، دارای طراحی داخلی آرام‌بخش ، مدرن و زنده‌ای است که توجه افراد را به خود جذب کرده است. معماران در این پروژه با در نظر گرفتن نیازهای مراجعین خاص خود و آسایش کارمندان نوعی طراحی داخلی را ارائه داده‌اند که روشن، دعوتگرا، امن و چشم‌نواز است.
اشکال سیال و نرم با گوشه‌های گرد تنها به دلایل زیبایی‌شناسانه در این پروژه طراحی داخلی کلینیک انتخاب نشده‌اند. در اینجا بحث امنیت کودکان بسیار مطرح بوده است. در نظر گرفتن گوشه‌های گرد باعث می‌شود که کودکان حین دویدن و برخورد به لبه‌ی دیوارها دچار آسیب نشوند. فضای کلینیک باز و خلوت است تا والدین راحت‌تر بتوانند فرزند خود را کنترل کرده و مراقب فعالیت‌هایش در محیط باشند.
مبلمان نرم به دلیل امنیت و آسایش بیشتر مراجعین برای طراحی داخلی کلینیک انتخاب شدند. کودکان می‌توانند به راحتی خود را بر روی صندلی‌های بین‌بگ بیندازند و یا از صندلی‌های پلاستیکی مجسمه‌مانند بالا بروند. اسباب‌بازی‌ها و فرش‌های روشن در کنار پرتوهای نور ناشی از نورپردازی مخفی پشت المان‌های منحنی پیش‌ساخته، تحریک بصری ملایمی را برای بیماران کم سن و سال فراهم کرده‌اند.
قدرت آرام‌بخشی رنگ و نور برای ایجاد یک محیط حرفه‌ای و اما با اثربخشی فوق‌العاده در این پروژه طراحی داخلی کلینیک مشهود است. پالت رنگ طبیعی در کنار یک اکسنت وال نارنجی رنگ برای بیشتر بخش‌های این فضای کوچک انتخاب شده‌اند. تمام این عوامل روی هم برای امنیت و رفاه هر چه بیشتر کودکان خاصی در نظر گرفته شده است که مرتباً به این فضا مراجعه می‌کنند. 
ما معمولاً به دسترسی در ارتباط با توانایی های جسمی متفاوت افراد می‌اندیشیم تا اینکه به تفاوت‌های انسانی فکر کنیم. برای مثال لازم است تمهیداتی را در طراحی داخلی در نظر بگیریم که افراد مبتلا به بیماری‌های عصبی مانند اوتیسم، مشکلات روانی و ... بتوانند به آسانی در فضا گردش داشته و مسیر خود را پیدا کنند. 
 
منبع: dornob.com

یونیت دندانپزشکی و نقش آن در طراحی داخلی مطب

ساخت و طراحی یونیت دندانپزشکی توسط متخصصین این زمینه و مهندسان پزشکی انجام می‌شود. در این میان طراحان داخلی نیز با توجه به نیاز مطب، ابعاد آن و امکانات مورد نیاز می‌توانند نسبت به سفارش یونیت دندانپزشکی مورد نیاز با کارفرما مشورت داشته باشند. بحث دیگری که در دکوراسیون داخلی مطب بیشتر مطرح است، چیدمان یونیت‌ها در فضا است که این نیز با توجه به جهت قرارگیری اتاق‌ها، شرایط نور و متراژ فضا توسط طراح انجام می‌شود تا از فضا نهایت استفاده را داشته باشیم. در ادامه بیشتر با اهمیت و نقش یونیت دندانپزشکی در طراحی داخلی کلینیک آشنا خواهید شد.
چیدمان یونیت دندانپزشکی در فضا
در دسترس بودن تجهیزات و وجود فضای کافی برای رفت و آمد از جمله موارد مهمی است که باید هنگام طراحی داخلی کلینیک و فضاهای درمانی در نظر داشته باشیم. بنابراین طراحان برای چیدمان درست یونیت‌ها در مطب موارد خاصی را در نظر می‌گیرند که در این میان می‌توان به موقعیت فضا، فرم پلان، جهت‌گیری‌ها در برابر نور و ... اشاره کرد. 
صندلی ارگونومیک
محل نشستن بیمار و یا در واقع خوابیدن آن باید راحت بوده و شرایط آسایش او را تأمین کند. چرا که در انجام برخی جراحی‌ها بیمار مجبور است مدت زمان طولانی را بر روی یونیت دندانپزشکی به سر ببرد. بر این اساس توصیه می‌شود که نوعی یونیت دندانپزشکی را انتخاب کنید که طراحی آن با اصول ارگونومی هماهنگی داشته باشد. وجود صندلی راحت و فراهم آوردن شرایط آسایش برای بیمار باعث می‌شود که استرس کمتری داشته باشد و با اطمینان بیشتری روند درمان را طی کند.
اهمیت نورپردازی
نورپردازی مطب از جمله مواردی است که طراحان توجه ویژه‌ای به آن نشان می‌دهند. در این میان لازم است محل قرارگیری یونیت‌های دندانپزشکی در فضا را بدانیم و بر اساس آن نورپردازی مناسب را انجام دهیم تا هم پزشک با آسایش کامل به درمان بپردازد و هم بیمار دچار استرس، خستگی چشم و سردرد ناشی از آن نشود. انواع نورپردازی مخفی، هالوژن ، چراغ‌های آویز و ... برای طراحی داخلی مطب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چرا طراحی داخلی به سبک مینیمال ناکارآمد است؟

میز تحریرهای منظم، میزهای کوچک شیک اتاق خواب، و میز قهوه هایی از جنس سنگ مرمر که روی آن ها کتابی قرار گرفته را این روزها بسیار در عکس ها می بینیم. به طور کلی، می توان کتاب پرفروش «کتاب دگرگونی زندگی با جادوی نظم» نوشته ماری کوندو را برای ایجاد مینیمالیسم (یا فقدان اشیاء) نسبت داد. با فلسفه کوندو، ما قانع می شویم که دور ریختن وسایلمان بهترین راه برای دستیابی به شادمانی است. در نتیجه، اشتیاق بسیاری برای مینیمالیسم و منظم بودن پیدا کرده ایم.ولی در واقع، این کار لطفی به ما نمی کند.

اکثر ما می دانیم که سبک زندگی شسته و رفته مینیمالیستی پایدار نیست. به ویژه اگر شغل، زندگی اجتماعی یا حیوان خانگی داشته باشید، حتی اگر داشتن کودک یا هر چیزی که شما را مجبور می کند وسایل دور و بر خود داشته باشید یا اینکه در توانایی شما برای تمیز کردن خانه در 24 ساعت شبانه روز خللی ایجاد کند را در نظر نگیریم. حفظ خانه ای بی نقص در عمل غیر ممکن است. به همین خاطر است که خبر خوبی برای شما داریم: شلوغی و به هم ریختگی مزایای بسیار زیادی به همراه دارد.

شنیدن این جمله می تواند خیال شما را تا حد زیادی راحت کند، به ویژه برای آن دسته از افرادی که با افتخار خانه خود را از وسایل خالی می کنند، کتاب های خود را دور می ریزند و در پایان روز با جوراب های خود خداحافظی می کنند پیش از اینکه متوجه شوند چه سبک زندگی ناپایداری را انتخاب کرده اند. به هم ریخته بودن، برای خیلی از ما ها، حالت طبیعی مان است. و مطالعات دانشمندان نشان می دهد که این موضوع برای سلامت ما نیز خوب است. پس، آرامش داشته باشید و از به هم ریختگی استقبال کنید.

محیط های شلوغ و در هم ریخته خلاقیت را افزایش می دهد

برخی از مورد احترام ترین هنرمندان و اندیشمندان جهان به شدت زندگی به هم ریخته ای دارند، از آلبرت انیشتین گرفته تا تینا فی تا رولد دال. این فقط یک اتفاق تصادفی نیست. علم اثبات کرده که افراد شلوغ و به هم ریخته خلاق تر هستند. به همین دلیل در طراحی داخلی اداری شرکت‌های خلاق مانند استارتاپ‌ها و شرکت‌های تبلیغاتی، مینیمالیسم چندان جایی ندارد و بیشتر شاهد زمینه‌هایی با رنگ زنده و جلوه‌های بصری جذاب هستیم.

 تحقیقات در دانشگاه مینه‌سوتا و نورت‌وسترن نشان داده که افرادی که در اتاق های تمیز و مرتب قرار داده شدند احتمال بیشتری داشت که آیتم های کلاسیک و عادی در منوی غذا را به جای آیتم های نو و تازه انتخاب کنند. آن ها در هنگام یافتن کاربردهای عجیب و غریب برای توپ های پینگ پنگ، تفکر مرسوم را در ارجحیت قرار دادند. ولی کسانی که در اتاق های شلوغ قرار داده شدند ماجراجوتر بودند و خارج از عرف فکر کردند. آن ها استفاده های خلاقانه تری برای توپ های پینگ پنگ پیدا کردند و آیتم های نامعمول تر در منوی غذا را انتخاب کردند.

در واقع مغز آن ها انعطاف پذیرتر و نسبت به ایده های نو بازتر بود. دکتر کاتلین وهس که مدیریت این مطالعه را بر عهده داشت در این مورد می گوید: «به نظر می رسد که محیط های بی نظم بیشتر باعث می شوند که از قواعد معمول آزاد شوید، که این موضوع می تواند منجر به بینش های تازه شود.» پس خودتان را با مجموعه های تصادفی احاطه کنید و در استارتاپ های تکنولوژی، پروژه های گلدوزی، یا هر فعالیت خلاقانه دیگری که به انجامش فکر کرده بودید مشغول شوید.

به هم ریختگی ابزار اثربخشی برای نظم و سازماندهی است

افراد شلوغ و به هم ریخته سیستم جمع آوری وسایل مخفی، ارزان و آسانی دارند که درست به اندازه دور ریختن وسایل یا خریدن جعبه ای گران از فروشگاهی که جعبه های گران می فروشد، اثربخش است. روش مورد نظر؟ سیستم انباشته کردن. انباشتگی لباس ها روی کف زمین اتاق شما همین حالا؟ تبریک می گوییم: این نوعی سیستم است. بر اساس کتاب «به هم ریختگی بی نقص» اثر دیوید فریدمن، «توده های انباشتگی معنایی ترتیبی برای این افراد دارد.

آن ها می دانند که چند سانتی متر باید پایین توده خود بروند تا به اندازه چند هفته یا چند ماه در زمان به عقب برگردند، و این پیدا کردن وسایل را بسیار آسان می کند» این بدان معنی است که توده لباس های شما روی کف زمین در واقع بر اساس آخرین باری که آن ها را پوشیدید مرتب شده است. لباس های باشگاه ورزشی شما در پایین قرار دارند، این طور نیست؟ پلیور مشکی مورد علاقه تان در بالا قرار دارد. و هر چیز دیگری به طور معقول در آن بین انبار شده است.

به هم ریختگی، واقعی است

ما به هم ریخته به دنیا آمدیم، به هم ریخته از دنیا می رویم، و جایی این وسط به زور به ما تحمیل می شود که باور کنیم باید مرتب و منظم باشیم. ولی برای بسیاری از ما، مینیمالیسم به هیچ وجه ارگانیک و واقعی نیست. اگر این طور نیست، پس چرا ما میلیون ها نسخه از یک کتاب را می خریم که به ما دستورالعملی در مورد اینکه چگونه مرتب باشیم می دهد؟ به نظر می رسد که آدم های به طور طبیعی بی نظم زیادی هستند که می خواهند روش خود را عوض کنند. این انتظار که مرتب بودن بهترین سبک زندگی است تنها لایه دیگری از استرس را به زندگی از پیش پر استرس ما اضافه می کند. باید متوجه این موضوع باشیم.

پس دفعه بعد که نگران می شوید که میز قهوه شما برای عکس اینستاگرامی زیبایی لازم را ندارد یا گیاهان خانگی تان همگام با مد روز نیستند، سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید. به یاد بیاورید که شما در محیطی بارور و خلاقانه قرار دارید. خانه شما به شکلی عالی دارای نظم است و احتمالاً پر از توده هایی از وسایل است که می توانید در هنگام نیاز فوراً آن ها را پیدا کنید. و مهم تر از همه، این خودِ واقعی شماست.

منبع: برترین ها

استفاده از استینس استیل در طراحی داخلی و نمای ساختمان

استینلس استیل از جمله فلزات خاص و زیبا است که در طراحی داخلی و نمای ساختمان کاربردهای فراوانی دارد. طراحان امروزه از این متریال برای دکوراسیون فضاهای مختلف مانند آشپزخانه و اتاق خواب استفاده می‌کنند. برای مثال روی کانترهای آشپزخانه را می‌توان با این فلز پوشاند و به جذابیت آن افزود. از استینس استیل برای ساخت مبلمان و قفسه‌های مختلف نیز استفاده می‌شود. در ادامه با ویژگی‌ها و کاربردهای متنوع این فلز در طراحی و معماری آشنا خواهید شد.

ضد زنگ و ضد خش

استینلس استیل فلزی ضد زنگ است که در برابر حرارت و خش نیز از خود مقاومت خوبی نشان می‌دهد. این نوع فلز حالت مگنتی ندارد و جذب آهنربا نمی‌شود. خاصیت ضد خش بودن این فلز باعث شده است که طراحان و معماران توجه ویژه‌ای به آن نشان دهند و در نمای ساختمان، ساخت مبلمان و اکسسوری‌های دکوراتیو از آن استفاده کنند. استفاده از استیل در نما به آن تشخص خاصی می‌بخشد و بیشتر برای ساختمان‌های اداری و تجاری توصیه می‌شود.

مقاومت در برابر زنگ زدگی نیز امکان استفاده از آن در فضاهای مرطوب را فراهم می‌کند. در طراحی داخلی مطب و فضاهای درمانی که نیاز به شسشتشو و ضدعفونی دائمی داریم نیز می‌توانیم از استیل ضد خش استفاده کنیم.

زیبایی بصری

زیبایی بصری استینلس استیل از جمله ویژگی‌های اصلی آن محسوب می‌شود. استفاده از این فلز در نمای ساختمان باعث می‌شود که بسیار لوکس و باوقار به نظر برسد. استفاده از استینلس استیل در طراحی داخلی فضاهای کوچک نیز بسیار توصیه می‌شود. چرا که با انعکاس نور باعث می‌شود که فضا بزرگتر از ابعاد حقیقی خود به نظر برسد. 

شکل‌پذیری آسان

شکل‌پذیری آسان استینلس استیل نیز امکان خلق فرم‌های متنوع را در طراحی صنعتی و دیزاین امکان‌پذیر می‌کند. بر این اساس شاهد ساخت انواع پارتیشن، دستگیره با فرم‌های متنوع، کمد، دیوارکوب‌های جذاب و ... هستیم. طراحان صنعتی از این ویژگی استینلس استیل بهره برده و برای ساخت انواع ابزار، لوازم و تجهیزات مانند وسایل برقی، لوله‌های صنعتی، استراکچرها و ... از آن استفاده می‌کنند.