ایده‌های دکوراسیون داخلی

در این وبلاگ ایده‌های جذابی برای طراحی و دکوراسیون داخلی در اختیار شما قرار می‌دهیم.

ایده‌های دکوراسیون داخلی

در این وبلاگ ایده‌های جذابی برای طراحی و دکوراسیون داخلی در اختیار شما قرار می‌دهیم.

قانون ۱۰-۳۰-۶۰ راز زیبایی دکوراسیون

انتخاب رنگ برای دکوراسیون داخلی باید با اصول خاصی انجام شود. چه در یک خانه مسکونی چه برای طراحی مطب یا فضای کار باید اصول خاصی را برای انتخاب رنگ در نظر بگیریم. به کمک به‌کارگیری مجموعه‌ای از رنگ‌های متناسب برای فضای مورد نظر، موضوعی آسان خواهد بود. این دقیقا همان قانون ۱۰- ۳۰-۶۰ است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

قانون ۱۰- ۳۰-۶۰ چیست؟

قانون ۱۰- ۳۰-۶۰ یک قانون و روش سنتی چیدمان و دکور است که در خصوص به‌کارگیری مجموعه‌ای از رنگ‌ها برای فضای مورد نظر کمک می‌کند. این قانون می‌گوید ۶۰ درصد فضای اتاق باید دارای رنگ غالب، ۳۰ درصد رنگ فرعی و ۱۰ درصد نهایی باید رنگ شاخص باشد. 


اصول طراحی دکور بر مبنای قانون ۱۰ -۳۰ -۶۰

منظور از ۶۰ درصد، انتخاب رنگ مربوط به فضای کل اتاق است و چنانچه مایل باشید می‌تواند رنگ زمینه‌ای آن باشد. به طوری که وقتی فضای آن اتاق را می‌بینید، بگویید مثلا رنگ این اتاق خاکستری است و در وهله اول آن رنگ را ببینید.

عدد بعدی در این قانون ۳۰ درصد است که در واقع رنگ فرعی به کاررفته در فضای اتاق است که به نوعی به رنگ اصلی کمک می‌کند اما درنظر داشته باشید رنگی کاملا متفاوت است که بتواند درخصوص فضای اتاق جذابیت لازم را ایجاد کند.

اما عدد جالبی که در این قانون می‌بینید ۱۰ درصد است که در واقع براساس ظاهری که برای اتاق خود مورد نظر دارید باید این رنگ به مراتب کاملا دقیق‌تر از رنگ‌های قبلی انتخاب شود چرا که بر انتخاب مبنای این ۱۰ درصد رنگ است که فضای اتاق ، جان می‌گیرد و یا بالعکس به رنگی عادی و بی‌روح جلوه می‌کند.

آیتم‌ها و جزئیات مشخص در قانون ۱۰-۳۰-۶۰


۶۰ درصد

مواردی که باید در خصوص انتخاب رنگ ۶۰ درصد فضای اتاق در نظر گرفته شوند:

  • دیوارها
  • قطعات اکسنت (شاخص)
  • قالیچه‌ها
  • کاناپه
  • قطعات بزرگ پایه و اصلی


۳۰ درصد

مواردی که باید در خصوص انتخاب رنگ ۳۰ درصد فضای اتاق در نظر گرفته شوند:

  • پرده‌ها
  • رنگ مبلمان
  • صندلی‌های کناری
  • قطعات کوچک اصلی
  • دکوراسیون ۱۰ ۳۰ ۶۰


۱۰ درصد

مواردی که باید در خصوص انتخاب رنگ ۱۰ درصد فضای اتاق در نظر گرفته شوند:

  • طرح پارچه کوسن
  • وسایل دکوری
  • اثر هنری

شکست قانون ۶۰-۳۰-۱۰

مطمئنا می‌دانید که همه از این قانون در طراحی داخلی منزلشان استفاده نمی‌کنند که دلیلش این است که قوانین در دکوراسیون داخلی منزل همیشه به طور ۱۰۰% اجرایی نمی‌شوند و به قدری این حرفه گسترده و بی‌انتهاست که به‌سادگی با شکست هر قانون، می‌توان با کمی خلاقیت و نوآوری قوانین تازه‌ای در آن به وجود آورد.


منبع: همشهری آنلاین


طراحی پاسیو و نکات مربوط به آن

طراحی پاسیو یا به اصطلاح عام، نورگیر یکی از مواردی است که هنگام طراحی فضاهای مختلف باید در نظر داشته باشیم. به ویژه در طراحی آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی که از فضای سبز کمی بهره‌مند هستند، بهتر است توجه بیشتری به این فضا داشته باشیم. پاسیو می‌تواند کاربردهای متفاوتی داشته باشد. از آن اغلب برای محلی برای نشستن یا گلخانه‌ای دنج استفاده می‌شود. در ادامه ایده‌های جالبی برای طراحی پاسیو ارائه شده است.

حوض و آبنما

در نظر گرفتن یک حوض آب و ایجاد جوی سنتی می‌تواند در برخی فضاها ایده‌ی خوبی باشد. قرار دادن چندین تخت در اطراف حوض، محل دنجی را برای نشستن و گپ و گفت افراد ایجاد می‌کند. استفاده از گل و گیاه نیز در کنار حوض به زیبایی بیشتر آن می‌افزاید.

در پاسیوهای کوچکتر می‌توانیم به جای حوض از آبنماهای کوچک استفاده کنیم. آبنماهای دیواری ایده‌ی بسیار خوبی برای این فضا هستند. به این ترتیب می‌توانید فضای دنج و طبیعی با حضور آب که نماد حیات است در دل ساختمان خود به وجود آورید.


نورپردازی

فضای پاسیو باید در تمام ساعات شبانه‌روز قابل استفاده باشد. شب‌نشینی‌های دوستانه یا خانوادگی در این فضای باز حس بسیار دلپذیری دارد. در این میان نورپردازی اصولی، مدرن و شیک می‌تواند فضای پاسیو شما را از این رو به آن رو کند. استفاده از تجهیزات نورپردازی مدرن و یا در نظر گرفتن نوارهای ال ای دی بر روی دیوارها بسیار توصیه می‌شود.

گل و گیاه 

وجود گل و گیاه در فضای پاسیو به پاکیزگی هوا کمک کرده و به آن حالتی دنج و دعوت‌گرا می‌بخشد. نزدیک شدن هر چه بیشتر به طبیعت از اهداف معماران عصر جدید است. بنابراین هر چه فضای سبز بیشتری در دل ساختمان‌ها بگنجانیم، بیشتر در جهت برقراری پیوند دوباره با طبیعت گام برداشته‌ایم. علاوه بر ساختمان‌های مسکونی در طراحی مطب و سایر فضاهای عمومی نیز می‌توانیم یک پاسیو سبز بگنجانیم تا افراد با دیدن آن آرامش بیشتری به دست آورند.


طراحی دیوارهای پاسیو

توجه به ارتباطات فضای داخل و خارج و در نظر گرفتن فضاهای باز و نیمه‌باز در طراحی داخلی از اهمیت بسیاری برخوردار است. استفاده از متریال‌های طبیعی مانند چوب و سنگ برای دیوار پاسیو، حس بهتری را به افراد منتقل می‌کند. دیوارها و پنل‌های مشبک نیز به دلیل امکان عبور نور به جذابیت هر چه بیشتر فضا می‌افزایند. دیوارهای پوشیده از گل و گیاهان سبز نیز انتخاب‌های جالبی هستند. در این میان دیوارپوش‌های فلزی نیز با انعطاف‌پذیری بالا و امکان ایجاد سطوح موج‌دار، روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند.

یک ایده‌ی بسیار جالب برای دکوراسیون فضای پاسیو، ایجاد گلدان‌های طبقاتی بر روی دیوار است. به سادگی با در نظر گرفتن شکاف یا فرورفتگی‌هایی در دل دیوار می‌توان این ایده را عملی کرد. اگر از دیوارپوش‌های سنگی استفاده کنید، دیگر نیازی به ایجاد شکاف نیست. گلدان‌های قرار گرفته بر روی دیوار، سایه‌های زیبایی در محیط ایجاد می‌کنند و از این جهت بسیار مورد پسند هستند.

اکسسوری‌های دکوراتیو

توجه به جزئیات و المان‌های کوچک در دکوراسیون داخلی به بهتر شدن جو محیط کمک می‌کند. در این میان اکسسوری‌ها و لوازم دکوراتیو نقش بسیار مهمی در هویت بخشیدن به یک محیط دارند. قاب عکس، گلدان، مجسمه، آباژور، کوسن‌های جذاب رنگارنگ، شال مبل و ... از جمله مواردی هستند که با استفاده از آنها می‌توانیم حس زندگی را به پاسیو ببخشیم.


فضای چندمنظوره در معماری و طراحی داخلی

فضای چند منظوره که بسیاری از افراد آن را با طراحی پلان باز یکی می‌دانند، ایده‌ای است برای استفاده‌ی حداکثری از فضا. به ویژه در حال حاضر که اغلب خانه‌ها کوچک هستند، می‌توانیم با در نظر گرفتن فضاهای چندمنظوره از کل متراژ خانه با بیشترین بازدهی استفاده کنیم. چند نمونه فضای چندمنظوره که در خانه‌ها بیشتر مشاهده کرده‌ایم، عبارتند از:
  • فضای نشیمن در اتاق خواب
  • دفتر کار در آشپزخانه
  • فضای مطالعه در اتاق خواب یا آشپزخانه
  • فضای ناهارخوری در آشپزخانه یا نشیمن
در فضای عمومی دیگر مانند دفتر کار، طراحی داخلی کلینیک مدرن کوچک و ... نیز می‌توانیم با در نظر گرفتن اصول این ایده را پیاده کنیم. در ادامه به نکات مهمی در خصوص طراحی فضای چندمنظوره می‌پردازیم.
بحث چیدمان
چیدمان یکی از مهم‌ترین مواردی است که در طراحی فضای چندمنظوره باید به آن بپردازیم. در نظر گرفتن تفاوت عملکرد فضاهایی که می‌خواهیم با هم یکی کنیم، اصلی‌ترین نکته است. برای این موضوع باید توجه داشته باشیم که فضاهای چندمنظوره دارای یک کاربرد اصلی و یک یا چند عملکرد ثانویه هستند. به این ترتیب می‌توانیم چیدمان اتاق را با توجه به کاربری غالب و عملکردهای فرعی به نحو مناسبی انجام دهیم.

تقسیم فضاها
با استفاده از انواع پارتیشن می‌توانیم نسبت به جداسازی فضاها اقدام کنیم. همچنین با کمی خلاقیت می‌توان جداسازی فضاها را به شکل جذاب‌تری انجام داد. برای مثال این موارد را می‌توانیم انجام دهیم:
  • استفاده از رنگ‌های متضاد
  • تغییر نورپردازی
  • استفاده از گل و گیاه
  • استفاده از شلف های متنوع
  • استفاده از مبلمان
در نظر گرفتن نقطه کانونی
نقطه کانونی دکوراسیون به عنصری گفته می‌شود که در بدو ورود توجه شما را به خود جذب می‌کند. این عنصر از تمام جهات قابل دیدن و شاخص است. با در نظر گرفتن این نکته می‌توانیم طراحی فضای چندمنظوره را با مبلمان و المان‌های مناسب انجام دهیم. برای مثال در یک اتاق خواب، تخت خواب باید نقطه کانونی فضا باشد. در کنار آن می‌توانیم با قرار دادن یک میز و صندلی در گوشه‌ی اتاق، محلی فرعی برای مطالعه و کار ایجاد کنیم.
هماهنگی فضا
فضاهایی که با هم یکی کرده‌ایم باید در عین تفاوت عملکرد با هم هماهنگی داشته باشند. در این میان انتخاب یک پالت رنگی مناسب بهترین گزینه است. با استفاده از قاونون ۶۰-۳۰-۱۰  می‌توانیم به آسانی هماهنگی را در فضا ایجاد کنیم. به این ترتیب که رنگ‌های انتخابی باید به ترتیب ۶۰٪ ، ۳۰٪ و ۱۰٪ فضا را به خود اختصاص دهند تا تعادل رنگی در آن برقرار شود.
علاوه بر رنگ با انتخاب مبلمان یا اکسسوری‌های دکوراتیو نیز می‌توانیم تعادل را در فضا ایجاد کنیم. برای مثال انتخاب متریال چوب و اکسسوری‌های شیشه‌ای یا برنزی برای یک فضا با چند کاربری می‌تواند ترکیب‌بندی متعادلی را ایجاد کند.


تزئین اتاق ها، با خوش قدم های بامبو

بامبو که به نام‌های دراسینای روبانی و گیاه نواری و خیزران خوش یمن و خوش قدم نیز معروف است، از خانواده لیلیا سه بوده و با وجود این که در کشور ما امکان تولید و تکثیر عمده ندارد و وارداتی است، مورد استقبال بسیاری از افراد طرفدار گل و گیاه و طبیعت قرار گرفته است.

تصور کنید یک روز تعطیل صبحانه‌تان را در سفره‌ای که با گل و سبزه تزئین شده میل کنید، یک فنجان هم دم کرده گل بهار نارنج یا بابونه بنوشید. البته باید از سرویس‌های چای‌خوری پنهان شده در کمد و بوفه هم دل بکنید و آنها را برای پذیرایی از خودتان بیرون بیاورید. اگر در خانه بالکن یا حیاط دارید، بهتر است بساط کباب پزی به راه بیندازید، با بچه‌ها همراه شوید، نقاشی بکشید و بادبادک هوا کنید. تعجب نکنید! اگر بر خلاف دوستان و نزدیکان تان که شادمانه به تولد طبیعت سلام گفته‌اند و با امیدی تازه، به کار و تلاش در فصل جدید ادامه می‌دهند، شما انگیزه کافی برای تلاش و کوشش ندارید، یک راه دیگر هم وجود دارد، تزئین اتاق‌ها با گیاه خوش قدم معروف که همه آن را با نام بامبو یا خیزران می‌شناسند.اکنون ببینیم که چگونه و با چه روش‌هایی می‌شود این کار را  انجام داد؟


گلدانی برای همه فصول

بامبو که به نام‌های دراسینای روبانی و گیاه نواری و خیزران خوش یمن و خوش قدم نیز معروف است، از خانواده لیلیا سه بوده و با وجود این که در کشور ما امکان تولید و تکثیر عمده ندارد و وارداتی است، مورد استقبال بسیاری از افراد طرفدار گل و گیاه و طبیعت قرار گرفته است. از این درخت شانس نه تنها به عنوان گیاه آپارتمانی برای تزئین اتاق‌ها استفاده می‌شود؛ بلکه بسیاری از افراد با چوب و برگ‌های بامبو عناصر تزئینی می‌سازند و خانه‌های‌شان را با آن  زینت می‌بخشند.

 

بامبو گیاه راست قامتی است که بوته ای شکل بوده و برگ هایی به اندازه 15 تا 20 سانتیمتر و ارتفاعی به طول 1.2 متر دارد و از آنجایی که قابلیت نگهداری آسان داشته و در راحت‌ترین شرایط رشد و پرورش پیدا می‌کند، طرفداران زیادی  دارد و اکثر افراد از آن به عنوان گیاه زینتی در چیدمان  خانه استفاده می‌کنند. برای پرورش و نگهداری از بامبو،بهتر است آبی که ساقه‌ها در آن قرار می‌گیرند بدون کلر بوده و  اطراف ساقه‌ها با دانه‌های لیکا یا پوکه‌های صنعتی پوشانده شده تا گیاه به طور زیبا و مناسبی در گلدان قرار بگیرد.

 

دانه‌های صنعتی علاوه بر نقشی که در شکیل قرار گرفتن بامبو دارند، از خاصیت‌های متعددی نیز برخوردارند ، برای نمونه این پوکه‌های صنعتی، به دلیل این که در دمای 1200 درجه پخته می‌شوند، از هر گونه آفتی به دور بوده و برای گیاه آسیب زننده نیستند. همچنین متخلل بودن دانه‌های لیکا باعث می‌شود، رطوبت در درون آنها حفظ شده و این مساله به نفع سلامت گیاه بوده و امکان پژمردگی آن را کمتر می‌کند.


با بامبو فضای دنج بسازید

همچنین می‌توان از چوب‌های بامبو به عنوان عنصر تزئینی جدا کننده بخشی از اتاق از بخشی دیگر استفاده کرد. امروزه از پرده‌ها و پاراوان هایی از جنس چوب بامبو برای تزئین خانه‌ها و دفتر کار استفاده می‌شود. لوستر، دیوار کوب و آباژورهای ساخته شده از چوب بامبو، محیط خانه را دلپذیر جلوه می‌دهد.  یک پیشنهاد جالب دیگر، ساختن فضای دنج در گوشه ای از اتاق پذیرایی با کمک چوب‌های بامبو است. با استفاده از یک کاناپه و دو مبل راحتی می‌توان در امتداد پرده‌های اتاق نشیمن، دیوارهایی با چوب بامبو ساخت و از مهمانان زمستانی در فضایی رویایی و زیبا که تداعی‌گر طبیعت است، پذیرایی کرد.

 

چوب‌های بامبو  ابزار مناسبی برای روح بخشی به فضاهای غیر قابل استفاده خانه مانند زیر پله یا تزئین راهرو  و پله‌ها به شمار می‌روند. می‌توان با چوب‌های بامبو دیوارهای کنار پله‌ها را در خانه‌های دوبلکس تزئین کرد و زیبایی و صمیمیت را به خانه ارمغان آورد. ترکیب نور و چوب‌های بامبو در اتاق نشیمن می‌تواند، اساس یک دورهمی‌خانوادگی  فراهم کند.  علاوه بر فضای خانه در محل کار و طراحی داخلی مطب نیز با استفاده از این گیاه می‌توانیم محیطی گرم و پذیرا ایجاد کنیم.

 

یکی از مکان‌هایی که برای قرار دادن گلدان‌های بامبو پیشنهاد می‌شود، چهار گوشه اتاق نشیمن به وِیژه ضلع جنوبی اتاق است. به طور کلی کارشناسان معماری داخلی پیشنهاد می‌کنند، گیاهانی با برگ‌های کشیده و ساقه‌های بلند مانند بامبو را در کنج اتاق‌ها قرار دهید تا حس شادابی بیشتری به فضای خانه انتقال پیدا کند. گلدان هایی با برگ‌های کروی را هم می‌توان با قرار دادن چوب‌های بامبو درمیان گلدان زیباتر جلوه داد و با جاسازی گلدان‌ها در قسمت جنوبی خانه شور و هیجان را به خانه آورد.


تزئین دیوارهای خسته

بسیاری از طراحان معماری داخلی آپارتمان، چوب‌های بامبو را برای تزئین دیوارها و روح بخشیدن به فضای خانه پیشنهاد می‌کنند. نصب چوب‌های بامبوی رنگی روی دیوار در زیبا نشان دادن خانه هایی که دیوارهای بلند دارند و سقف آنها از زمین فاصله زیادی دارد، مناسب است. ساخت قاب عکس یا قاب آینه با چوب‌های بامبو یکی دیگر از ایده‌های مناسب برای تزئین اتاق نشیمن یا اتاق خواب است.

 

بسیاری از افراد خلاق و خوش ذوق از چوب‌های بامبو در اندازه‌های مختلف قاب می‌سازند و برای جاسازی عکس‌های خانوادگی یا آینه و تابلوهای هنری از آن استفاده می‌کنند. فقط کافی است، چوب‌ها را با اره در اندازه مناسب ببرید و  با کمک چسب چوب آنها را به هم متصل کنید. برای ساخت قاب آینه هم می‌توان این شیوه را تکرار کرد یا نوارهای چوبی بامبو را مانند پرتوهای نور خورشید در اطراف آینه گرد چسباند.


وقتی آشپزخانه نقطه کانونی می‌شود

یک ایده جالب برای آراستن طاقچه یا لبه‌های کنار پنجره یا تزئین میز مستطیل شکل بدون استفاده‌ای که در گوشه اتاق قرار دارد، چیدمان ردیفی از گلدان‌های پر شده از سنگ و شاخه‌های بامبو است. لیوان‌ها یا شیشه‌های ساده و بدون کاربرد را از سنگ‌های تزئینی یا صدف دریا پر کنید و به صورت ردیفی و در امتداد هم روی میز یا لبه پنجره و طاقچه قرار دهید . سپس آنها را از ساقه‌های بامبو که از قبل به صورت یک دست و مورب، هم اندازه شده اند، پر کنید. گذاشتن شمع‌های ساده در جاشمعی‌های سبز‌رنگ یا قهوه‌ای رنگ در کنار ردیف زیبای بامبو، زیبایی خانه را دو چندان می‌کند. کانتر آشپزخانه هم مکان مناسبی برای قرار دادن گلدان بامبو است.

 

  قرار دادن گلدان‌های شیشه‌ای یا سرامیک در مرکزی ترین قسمت کانتر آشپزخانه، می‌تواند اوپن آشپزخانه را به نقطه‌ای کانونی تبدیل و فضای یکنواخت مرز آشپزخانه با دیگر قسمت‌های خانه را در هم بشکند. به طور کلی گاهی قرار دادن گلدانی ساده از ساقه‌های بامبو در آشپزخانه‌های بزرگ، می‌تواند احساس روزمرگی را هنگام کار در آشپزخانه یا صرف غذا از بین برده و این قسمت از خانه را به محلی پر از شادابی و نشاط و مکانی برای گپ و گفت‌های خانوادگی تبدیل کند.


منبع: برترین‌ها


 


پنل دیواری و کاربرد آن در دکوراسیون داخلی مدرن

دیوارها در دکوراسیون داخلی نقش بسیار پررنگی را ایفا می‌کنند. در حدی که با افزودن رنگ و بافت به آنها می‌توانیم تغییرات بزرگی در فضا ایجاد کنیم. در این میان دیوارپوش‌های مدرن روز به روز بیشتر جلب توجه می‌کنند. پنل‌های دیواری نیز از جمله دیوارپوش‌های محبوب هستند. تنوع طرح و رنگ پنل دیواری و همچنین آسانی نصب و اجرا از جمله مواردی است که باعث محبوبیت آن شده است. در ادامه با مزایا و کاربردهای پنل دیواری در دکوراسیون داخلی آشنا خواهید شد.

تزئین دیوار و ایجاد اکسنت وال

امروزه دیگر شیوه‌های سنتی گچبری کاربردی ندارند. به وسیله‌ی پنل‌ها می‌توانیم به زیبایی دیوارها را تزئین کنیم. پنل‌های دیواری کِرو جایگزین بسیار مناسبی برای گچبری سنتی هستند. سرعت اجرای آنها بالا است و دوام بیشتری نیز دارند. از این رو در دکوراسیون لوکس بسیار به کار می‌روند.


مزایای پنل دیواری

همانگونه که گفته شد، مهم‌ترین مزیت پنل دیواری نصب آسان آن است. در ادامه با دیگر مزایای این محصول آشنا خواهید شد.

هزینه مقرون به صرفه

مخارج استفاده از پنل دیواری در دکوراسیون از ابتدا تا انتهای کار مشخص است. در این مورد امکان خرابی، فرسودگی، نیاز به نصب مجدد و ... وجود ندارد. عملیات بنایی نداریم و به همین دلیل می‌توانیم با محاسبات دقیق هزینه‌ی تمام شده را از ابتدا تخمین بزنیم.


امکان استفاده در مکان‌های گوناگون

پنل دیواری برای تمام فضاها قابل استفاده است. حتی بر روی دیوارهای قدیمی آسیب‌دیده و دیوار آشپزخانه و استخر نیز می‌توان آن را نصب کرد. مدل‌های متنوع این محصول وجود دارد که با توجه به کاربری فضا می‌توانیم انتخاب کنیم.

عایق بودن

پنل دیواری عایق مناسبی در برابر دما، رطوبت، میکروب و صدا است. خاصیت آکوستیک این محصول و همچنین نفوذناپذیری آن در برابر عوامل بیماری‌زا باعث شده است در طراحی مطب و فضاهای درمانی بسیار از آن استفاده شود. علاوه بر آن در اتاق خواب منزل، فضاهای آموزشی و استودیوهای ضبط و فیلمبرداری کاربرد بسیاری دارد.


دوام و کارایی

پنل‌های دیواری در برابر رطوبت، حرارت و حتی شعله مستقیم مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. ساختار دقیق آنها و آسانی مونتاژ باعث می‌شود که بسیار مستحکم روی دیوار قرار گیرند و این خود به دوام و کارایی آن می‌افزاید.

تنوع و زیبایی

انواع متنوعی از پنل دیواری در بازار موجود است. همچنین امکان سفارش در ابعاد متفاوت نیز وجود دارد. این متریال زیبایی چشمگیری به فضا می‌بخشد. از انواع متنوع مدل‌های پنل دیواری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آینه‌ای

چهارگوش

لمسه‌کاری

پنل مورب