ایده‌های دکوراسیون داخلی

در این وبلاگ ایده‌های جذابی برای طراحی و دکوراسیون داخلی در اختیار شما قرار می‌دهیم.

ایده‌های دکوراسیون داخلی

در این وبلاگ ایده‌های جذابی برای طراحی و دکوراسیون داخلی در اختیار شما قرار می‌دهیم.

استفاده از آبنما و آکواریوم در دکوراسیون دفتر کار

صاحبین مشاغل امروزه به فکر راهکارهایی برای منعطف و صمیمی‌تر نشان دادن دفاتر کاری هستند. یکی از راهکارهای ایجاد محیطی دنج و دعوتگرا، استفاده از آبنما و آکواریوم در طراحی داخلی فضای اداری است. در ادامه با مزایای این المان‌ها در دکوراسیون داخلی اداری آشنا خواهید شد.


لابی اداری لوکس و مجلل
ایجاد برداشت اولیه‌ی مثبت، یکی از اهداف دکوراسیون داخلی فضای اداری است. در این میان لابی اداری اولین مکانی است که مراجعین با آن مواجه می‌شوند. با وجود آبنما و یا یک آکواریوم زیبا در لابی اداری می‌توانید نقطه‌ی کانونی جذابی ایجاد کنید. امروزه پیشخوان‌ها و میزهای پذیرش آکواریومی در دکوراسیون دفتر کار کاربرد دارند.

پوشش صداهای مزاحم
صدای آب همواره باعث آرامش خاطر ما می‌شود و حرکت ماهی‌ها در آب نیز در ذهن ما تداعی‌گر آرامش است. به همین دلیل می‌توانیم با در نظر گرفتن یک آبنما یا آکواریوم در طراحی داخلی اداری ، صداهای مزاحم را به حداقل ممکن برسانیم. به این ترتیب افراد با آرامش بیشتری به انجام امور روزمره می‌پردازند.

ایجاد روحیه‌ی مثبت برای کارمندان
همانطور که گفته شد، صدای آب برای تمام افراد تداعی‌گر آرامش است. در کل وجود تمام المان‌های طبیعی در دکوراسیون داخلی اداری بر روی راندمان کاری کارمندان تأثیر مثبتی دارد. شنیدن صدای آب و تماشای حرکت ماهی‌ها در آکواریوم می‌تواند به کاهش استرس افراد منجر شده و شرایط سخت کاری را با انرژی بیشتری پشت سر بگذارند.


بهبود کیفیت هوای محیط
ذرات آب که از آبنما در محیط کار پخش می‌شود، به رطوبت بیشتر محیط کمک کرده و تنفس افراد را در کنار یکدیگر آسان‌تر می‌کند. به این ترتیب اکسیژن بیشتری وارد ریه‌های کارمندان شده و به همین ترتیب با انرژی بیشتری به انجام امور روزمره می‌پردازند. با این حال بهتر است قبل از انتخاب آکواریوم و آبنما، موقعیت اقلیمی دفتر کار خود را در نظر داشته باشید. طبیعتاً آبنماهای بزرگ برای اقلیم مرطوب شمال و جنوب کشور مناسب نیستند و ممکن است آثار تخریبی زیادی در محیط ایجاد کنند.






دکوراسیون دفتر کار با رنگ سیاه

رنگ سیاه اخیراً مورد توجه بسیاری از طراحان قرار گرفته است و این به دلیل اصالت، خلوص و جذ ابیت این رنگ است. با این حال استفاده از رنگ سیاه در دکوراسیون دفتر کار مستلزم دانش کافی و تجربه است. در غیر این صورت ممکن است فضای شما تاریک و مخوف به نظر برسد. در ادامه نکاتی در خصوص استفاده از این رنگ در طراحی داخلی فضای اداری ارائه شده است.



دیوارها

انتخاب طیف‌‌های مختلف رنگ سیاه برای دیوارها در دکوراسیون مینیمال مدرن پیشنهاد می‌شود. اما پیش از انتخاب این رنگ تیره باید وسعت فضا و نورگیری آن را در نظر داشته باشید. فضای بزرگ با نور طبیعی کافی را می‌توانیم با رنگ سیاه جلوه ببخشیم.

برای نجات دادن فضا از یکنواختی می‌توانیم از تابلوها و المان‌های دکوراتیو یا دیوارپوش‌های لوکس هماهنگ با رنگ دیوار کمک بگیریم. نکته‌ی دیگر اینکه لازم نیست تمام دیوارها به رنگ سیاه باشند. با کمک گرفتن از رنگ‌های دیگر (البته با رعایت اصول هارمونی) می‌توانیم به آن حس و حال بیشتری ببخشیم. در نظر گرفتن یک دیوار نمایش یا اکسنت وال در هر فضا به جلوه‌ی بصری بیشتر آن کمک می‌کند.



مبلمان 

مبلمان اداری و راحتی با پایه‌های فلزی سیاه جلوه‌ی لوکس و زیبایی دارند. انتخاب رنگ سیاه برای رویه‌ی مبل‌ها نیز انتخاب جالبی است. در کنار آن می‌توانیم با کوسن‌هایی با رنگ‌های متضاد یا خنثی، جلوه‌ی بیشتری به فضا ببخشیم. انواع کنسول، قاب آینه و دیگر اکسسوری‌های دکوراتیو به رنگ سیاه برای دکوراسیون داخلی مینیمال و مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرند.



قفسه و کابینت

کابینت‌ها و قفسه‌ها به منظور برقراری نظم در طراحی داخلی اداری مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این میان در صورت انتخاب رنگ سیاه دقت داشته باشید که اکسسوری‌ها و لوازم دیگر نیز دارای رنگی هماهنگ باشند تا فضا دچار شلختگی نشود. رنگ سیاه نشان‌دهنده‌ی قدرت و صلابت است. به همین دلیل برای طراحی داخلی اتاق مدیریت و جلسات بسیار برازنده است و به اعتبار کسب و کار شما می‌افزاید.



استفاده از چوب در دکوراسیون دفتر کار

چوب یکی از متریال‌های پرطرفدار برای طراحی داخلی فضای اداری است که با تمام سبک‌های دکوراسیون داخلی هماهنگی دارد. استفاده از این متریال برای مبلمان اداری، کفپوش و دیوارپوش بسیار رایج است و به فضا گرما و صمیمیت می‌بخشد. در ادامه با مزایای استفاده از چوب در طراحی داخلی دفتر کار آشنا خواهید شد.



بافت گرم و زیبا

زیبایی و ایجاد جوی گرم و صمیمی اولین مزیت چوب است. همچنین همانطور که گفته شد در تمام سبک‌های دکوراسیون داخلی از سبک کلاسیک گرفته تا مینیمال و مدرن از چوب به بهترین شکل استفاده می‌شود. اما در سبک‌های دکوراسیون روستیک و اسکاندیناوی بیشتر شاهد وجود این متریال زیبا هستیم.



عایق خوب

چوب متریالی عایق صدا و حرارت است و به همین دلیل برای ایجاد شرایط آکوستیک و کمترین اتلاف حرارتی در طراحی داخلی اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این طریق می‌توانیم علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی به کاهش هزینه‌ها در بلند مدت نیز کمک کنیم.



کاهش آثار زیست‌محیطی

درست است که در نگاه اول، استفاده از چوب منظره‌ی قطع درختان را در ذهن ما ایجاد می‌کند. با این حال نباید فراموش کنیم که چوب متریالی تجدیدپذیر است و در روند تولید آن کمترین آلودگی و تخریب وجود دارد. به این ترتیب در طراحی داخلی شرکت‌های بزرگی مانند ردبول، گرند گیفت، هوریزن مدیا و ... شاهد استفاده از چوب در سطح وسیع هستیم.



پیوند مجدد انسان با طبیعت

زندگی شهری و مدرن باعث دوری انسان از طبیعت و محیط زیست شده است. بر این اساس با استفاده از متریال‌های طبیعی مانند چوب می‌توانیم قدم بزرگی در جهت پیوند دوباره ایجاد کنیم. این یکی از ارکان رویکرد بیوفیلیک است که تأکید آن بر روی برقراری ارتباط با محیط و طبیعت است. نزدیکی با طبیعت باعث می‌شود کارمندان با انرژی بیشتری به کار بپردازند و راندمان کاری آنها بیشتر شود. کارمندان با سلامت روانی و جسمی می‌توانند به رشد و ارتقاء شرکت شما کمک کنند.



مزایای استفاده از گیاهان در طراحی داخلی دفتر کار

وجود گل و گیاه در محیط کاری باعث آرامش کارمندان و بهبود روند کاری آنها می‌شود. ارتباط انسان با طبیعت در معماری و طراحی داخلی امروزه مورد توجه بسیاری از طراحان قرار گرفته است. بر این اساس لازم است با استفاده از گیاهان سبز در طراحی داخلی فضای اداری، شرایط رشد و خلاقیت کارمندان را فراهم کنیم. در ادامه با مزایای استفاده از گل و گیاه در دکوراسیون دفتر کار آشنا می‌شوید.

ایجاد شرایط آکوستیک مطلوب
وجود صداهای مزاحم در محیط کار برای بسیاری از افراد آزاردهنده است و باعث عدم تمرکز کارمندان بر روی کارهای روزمره می‌شود. همانطور که گیاهان در حاشیه‌ی بزرگراه‌ها و خیابان‌ها برای کاهش جذب صداها و ارتعاشات محیطی کاربرد دارند، می‌توانیم در طراحی داخلی اداری نیز از این ویژگی استفاده کنیم. بر این اساس می‌توانیم با بهره‌گیری از گیاهان سبز شرایط آکوستیکی مطلوبی را در دفتر کار فراهم کنیم. استفاده از دیوار سبز نیز در اینجا بسیار مفید واقع می‌شود.


بهبود سلامت جسم و روان کارمندان
مطالعات اخیر حاکی از آن است که وجود گیاه در دکوراسیون داخلی باعث بهبود هوای محیط می‌شود. علاوه بر آن گیاهان سبز به حفظ روحیه و نشاط افراد در ساعات طولانی کار کمک می‌کنند و باعث می‌شوند افراد کمتر دچار خستگی وکسالت شوند. این امر در راندمان کاری افراد نیز تأثیر مثبتی دارد.

زیبایی دکوراسیون داخلی
طراحی داخلی اداری تنها به المان‌های عملکردی و استانداردها محدود نمی‌شود. در اینجا لازم است فضا از زیبایی بصری نیز تا حد مطلوبی برخوردار باشد. به این ترتیب علاوه بر انتخاب رنگ دفتر کار و سفارش مبلمان مناسب، می‌توانیم از گیاهان سبز نیز برای بهبود کیفیت بصری محیط کمک بگیریم. به طور کلی استفاده از المان‌های طبیعی در دکوراسیون داخلی دفتر کار، باعث به وجود آمدن جوی صمیمی و گرم می‌شود که افراد از بودن در آن لذت برده و کمتر دچار خستگی و استرس خواهند شد.


سرویس بهداشتی و اهمیت آن در طراحی کلینیک

از آنجایی که رعایت بهداشت و جلوگیری از انتشار عفونت و بیماری در فضاهای درمانی حرف اول را می‌زند و سرویس‌های بهداشتی یکی از فضاهای مهم برای انتشار این آلودگی‌ها هستند، توصیه می‌شود که در طراحی این فضاها دقت بیشتری به خرج دهیم. به ویژه در سال اخیر که همه‌گیری ویروس کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر از قبل الزامی کرده است. در ادامه با نکات مهمی در جهت طراحی سرویس بهداشتی مطب و فضاهای درمانی آشنا خواهید شد.



اصول طراحی سرویس بهداشتی

برای طراحی سرویس بهداشتی کلینیک و مطب باید از اصول خاصی پیروی کنیم. در نظر گرفتن سه عامل زیر نقش اساسی در طراحی سرویس بهداشتی مناسب کلینیک دارد:

ایمنی و سلامت بیماران جلوگیری از انتشار عفونت و ویروس‌ها

دسترسی آسان


ایمنی و سلامت بیماران

کف و دیوارهای سرویس بهداشتی از متریال‌های صیقلی پوشیده می‌شوند تا شستشو و رعایت نظافت آسان باشد. در این میان باید شرایط بیمارانی که به کلینیک مراجعه می‌کنند را در نظر بگیریم. افراد سالمند و دارای مشکلات حرکتی ممکن است در ورود به این فضاها دچار مشکل شوند. زمین خوردن و آسیب‌دیدگی افراد مسن در سرویس‌های بهداشتی بسیار شایع است. به همین دلیل باید با در نظر گرفتن تمهیداتی این صدمات را به حداقل ممکن برسانیم. در نظر گرفتن دستگیره در حد فاصل تخت بیماران و توالت یکی از راهکارهای خوب است.

در نظر گرفتن درهای کشویی برای سرویس‌های بهداشتی یکی دیگر از راهکارهای ایجاد امنیت در محیط کلینیک است. این درها علاوه بر عدم اشغال فضا به آسانی باز و بسته شده و امکان رسیدگی کادر درمان به بیمار در شرایط سخت را فراهم می‌کنند. 


جلوگیری از انتشار عفونت و ویروس‌ها

استفاده از متریال بادوام با امکان شستشوی آسان برای سرویس‌های بهداشتی یک اصل است. در کنار آن با در نظر گرفتن تمهیدات ویژه‌ای مانند شیرهای آب بدون نیاز به لمس، درب‌های اتوماتیک، خشک‌کن‌ها و ... می‌توانیم از انتشار عفونت و بیماری‌ها جلوگیری کنیم.


دسترسی آسان

هماهنطور که گفته شد، در وهله‌ی اول باید ایمنی بیماران را در محیط درمانی در نظر داشته باشیم. در نظر گرفتن دسترسی آسان در کنار ایجاد شرایط ایمنی مناسب در طراحی داخلی کلینیک از اصول پایه محسوب می‌شود. بر این اساس با در نظر گرفتن یک سیستم مسیریابی استاندارد و استفاده از علائم و نشانه‌های گرافیکی می‌توانیم به آسانی بیماران را به سرویس بهداشتی هدایت کنیم.