ایده‌های دکوراسیون داخلی

در این وبلاگ ایده‌های جذابی برای طراحی و دکوراسیون داخلی در اختیار شما قرار می‌دهیم.

ایده‌های دکوراسیون داخلی

در این وبلاگ ایده‌های جذابی برای طراحی و دکوراسیون داخلی در اختیار شما قرار می‌دهیم.

استفاده از پارچه و منسوجات در طراحی داخلی

پارچه متریالی منعطف، لطیف و نرم است که از آن برای کاربردهای متنوعی استفاده می‌شود. وجود پارچه و الیاف طبیعی در دکوراسیون داخلی باعث می‌شود که فضا صمیمی و گرم جلوه کند و افراد حس مثبتی نسبت به آن داشته باشند. استفاده از پارچه در دکوراسیون داخلی به لطف وجود تنوع بالا در طرح و رنگ، برای تمامی سبک‌های کلاسیک، مدرن، مینیمال و ... رایج است. در ادامه بیشتر با انواع پارچه و کاربردهای آن در دکوراسیون داخلی آشنا خواهید شد.

انواع پارچه

پارچه‌های مورد استفاده در طراحی داخلی باید از دوام کافی برخوردار باشند. همچنین باید سبک دکوراسیون داخلی را پیش از انتخاب نوع پارچه در نظر داشته باشیم. پارچه‌هایی که بیشتر در طراحی داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • کتان
  • ابریشم
  • پشم
  • چرم
  • منسوجات مصنوعی
  • منسوجات ترکیبی (طبیعی و مصنوعی، طبیعی و طبیعی)


نجات دادن فضا از یکنواختی

پارچه با بافت‌های متنوع و جذابی که دارد باعث می‌شود که فضا از تختی و یکنواختی نجات پیدا کند. به ویژه در طراحی داخلی به سبک مدرن و مینیمال می‌توانیم با بهره‌گیری از پارچه در بافت و رنگ متنوع، حس و حال گرمی به محیط منتقل کنیم تا سرد و یکنواخت به نظر نرسد.

موارد کاربرد انواع پارچه در دکوراسیون

از ابریشم بیشتر برای پوشش مبلمان فضاهای لوکس و مجلل استفاده می‌شود. پارچه های ترکیبی نیز در این میان بسیار پرطرفدار هستند. بهترین آنها ترکیب ابریشم با کتان است که به دوام پارچه می‌افزاید. منسوجات ترکیب طبیعی و مصنوعی نیز به دلیل دوام بالا و مقرون به صرفه بودن بیشتر در فضاهای مختلف مسکونی، تجاری و ... استفاده می‌شوند. برای طراحی داخلی کلینیک و مکان‌های درمانی مسئله‌ی دوام پارچه، شستشوی آسان و ضد لک بودن آن اهمیت بسیاری دارد.


راهنمای انتخاب بهترین پارچه

تنوع رنگ، طرح و جنس پارچه‌های موجود در بازار باعث شده است که هنگام انتخاب کمی دچار چالش شویم. در این میان لازم است در ابتدا نیاز خود را در نظر گرفته و بدانیم چه میزان دوام و راحتی مد نظر ما است. با پیگیری نکات زیر می‌توانیم بهترین انتخاب را داشته باشیم.

پارچه در چه فضایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟

فضاهای مختلف منزل، دفتر کار، مطب و ... شرایط متفاوتی دارند و لازم است بر اساس آن پارچه‌ی مناسب را انتخاب کنیم. برای مثال در فضای نشیمن یک منزل که کودکان در آن مشغول بازی هستند، باید پارچه‌هایی بادوام، چرکتاب و ضد لک را در نظر داشته باشیم. حال آنکه در فضای پذیرایی می‌توانیم از پارچه‌های ظریف و لوکس‌تری استفاده کنیم.


سبک دکوراسیون داخلی

سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند که هنگام انتخاب پارچه باید در نظر داشته باشیم. برای مثال استفاده از پارچه‌های ابریشم و مخمل در طراحی داخلی کلاسیک یا مدرن لاکچری رایج است. حال آنکه در طراحی داخلی مینیمال و اسکاندیناوی بیشتر شاهد استفاده از پارچه با رنگ‌های خنثی و بافت‌های طبیعی هستیم.

میزان راحتی مورد نیاز

فضای داخلی منزل و دفتر کار باید علاوه بر زیبایی راحت و دنج نیز باشد. در این میان با استفاده از پارچه‌های مناسب می‌توانیم شرایط آسایش افراد را مهیا کنیم. برای مثال استفاده از پارچه‌های مصنوعی و چرم برای مبلمان باعث می‌شود که افراد هنگام نشستن بر روی آنها احساس گرما کنند و تعریق بدن بالا برود. این موضوع برای بسیاری از افراد آزاردهنده است و باید به خوبی در نظر داشته باشیم.


پنجره‌های بزرگ، مزایا و معایب

پنجره علاوه بر تأمین نور طبیعی روز و ارائه‌ی چشم‌انداز برای ایجاد تعادل حرارتی فضای داخلی نیز نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. از دوره‌ی مدرن به بعد استفاده از نماهای شیشه‌ای و پنجره‌های بزرگ در معماری فراگیر شد. زیبایی نماهای شفاف همگان را وسوسه می‌کند که دنباله‌رو این سبک طراحی باشند. اما در نظر گرفتن موارد مهمی مانند اقلیم منطقه، عایق‌بندی و دید مزاحم در این میان غیر قابل اجتناب است. در ادامه‌ی این مقاله با بیان معایب و مزایای پنجره‌های بزرگ، پی خواهیم برد که چه نوع پنجره‌ای برای چه فضاهایی مناسب‌تر است.

مزایای پنجره بزرگ

ایجاد فضایی دلباز و روشن از مهم‌ترین مزایای پنجره بزرگ است. اگر به فکر محوطه‌سازی در حیاط ویلا یا آپارتمان هستید، می‌توانید با در نظر گرفتن پنجره‌های بزرگ به محیط سبز و زیبای بیرون بیشترین دید را داشته باشید. تأمین نور طبیعی روز مهم‌ترین نکته‌ای است که باید هنگام طراحی و دکوراسیون داخلی در نظر داشته باشیم. با در نظر گرفتن پرده یا کرکره می‌توانیم نور مزاحم را در برخی از ساعات روز فیلتر کنیم.

معایب پنجره بزرگ

از معایب پنجره بزرگ می‌توان به گرم شدن فضای داخلی در فصول گرم به ویژه در اقلیم‌های گرم و خشک مانند کشور ما اشاره کرد. نور خورشید با عبور از شیشه گرما را نیز با خود به داخل می‌آورد. این امر به استفاده‌ی بیشتر از وسیله‌های خنک‌کننده و به تبع آن افزایش هزینه‌های مربوط به انرژی منجر می‌شود. با تعویض پنجره‌های قدیمی و استفاده از پنجره‌های چند جداره که عایق‌بندی خوبی دارند می‌توانیم در جهت رفع این مشکل اقدام کنیم.


استفاده از پنجره بزرگ با عایق‌بندی مناسب در طراحی داخلی اداری باعث می‌شود که کارمندان با انرژی بیشتری به کار بپردازند و راندمان بالاتری داشته باشند. از دیگر معایب پنجره‌های بزرگ می‌توان به دشواری تمیز کردن آنها اشاره کرد. اما هر چه قاب‌بندی پنجره کمتر باشد و سطوح شیشه‌ای یکدست بیشتر باشند، تمیز کردن آن ساده‌تر است.

هزینه پنجره بزرگ

عوامل مختلفی در تخمین هزینه پنجره بزرگ سهیم هستند که در این میان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع شیشه
  • نوع پنجره و بازشو ( پنجره دو جداره و چند جداره، بازشو افقی و ...)
  • میزان بنایی مورد نیاز برای تعویض پنجره
  • استفاده از لمینت قاب پنجره
  • استفاده از پرده کرکره‌ای پنجره چند جداره



تلفیق چوب و شیشه در دکوراسیون داخلی

متریال گرم و دوست‌داشتنی چوب در کنار شفافیت شیشه جلوه‌ای جذاب به دکوراسیون داخلی می‌بخشد. به همین دلیل امروزه طراحان برای ایجاد فضایی صمیمی و در عین حال شیک از این دو متریال استفاده می کنند. انواع مبلمان، قفسه‌، کابینت، پارتیشن و .. با این دو متریال قابل اجرا است. در حال حاضر انواع خاصی از چوب در بازار موجود است که در برابر رطوبت نیز مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. به همین دلیل شاهد استفاده از چوب در فضاهای مرطوب مانند استخر،سونا، اسپا و ... نیز هستیم.

چگونگی قرار گرفتن چوب و شیشه در کنار یکدیگر

قرار گرفتن دو متریال چوب و شیشه که یکی طببیعی و سخت است و دیگری شفاف و شکننده، باعث ایجاد کنتراست بصری جذابی می‌شود. در این میان لازم است برای ایجاد مقاومت مورد نیاز، چند لایه شیشه را بر روی یکدیگر قرار دهیم. از چوب برای ساخت بدنه و از شیشه برای قفسه‌، درها یا سطح مبلمان استفاده می‌شود.

 

زیبایی‌شناسی

استفاده از متریال طبیعی و احجام ارگانیک یکی از ارکان فنگ‌شویی است که طراحان بسیاری به آن توجه می‌کنند. چوب و شیشه از دیرباز در طراحی داخلی اداری ، مسکونی و ... مورد استفاده قرار می‌گرفتند و هیچ گاه کهنه و خسته‌کننده به نظر نمی‌رسند. به کار بردن خلاقیت و استفاده از ابزار و تکنولوژی نوین به ما کمک می‌کند که بهترین طرح‌ها را برای ارائه داشته باشیم. 

 پارتیشن

برای جداسازی فضاهای مختلف در یکدیگر برای فضاهای امروزی دارای پلان آزاد، می‌توانیم از انواع پارتیشن استفاده کنیم. پارتیشن‌هایی که دارای قاب چوبی و بدنه‌ی شیشه‌ای هستند، برای انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی کابرد دارند. در فضاهای مدرن، قاب‌بندی ساده است و برای ایجاد جوی کلاسیک می‌توانیم با چوب طرح‌های منبت زیبایی را اجرا کنیم.

شلف

شلف‌های مدرن چوبی و شیشه‌ای با طراحی‌های جذاب امروزه در طراحی داخلی دفتر کار، منزل و ... به کار می‌روند که علاوه بر کاراریی بالا، به زیبایی و نظم محیط نیز کمک می‌کنند. شلف‌ها در انواع مختلف دیواری، توکار، متحرک و ... طراحی می‌شوند که هر کدام کاربری مشخصی دارند. برای ایجاد یک فضای مینیمال بهتر است که کمد و قفسه‌ها توکار اجرا شوند تا تجهیزات مورد استفاده در فضا از دید مخفی بمانند و به نظم و خلوتی فضا خدشه وارد نشود.


شیشه مشجر و کاربردهای آن در طراحی داخلی

شیشه مشجر از جمله پرکاربردترین متریال‌های طراحی داخلی است. در واقع در ساختمان‌های عمومی و شخصی با کاربری‌های متفاوت از این شیشه استفاده می‌شود. در این میان می‌توان به طراحی داخلی  بیمارستان، کلینیک، دفاتر کاری و ... اشاره کرد. در طراحی داخلی منزل مسکونی نیز از شیشه‌ی مشجر برای کابین دوش، پارتیشن شیشه‌ای بین فضاهای مختلف، مبلمان تزئینی و وسایل تزئینی استفاده می‌شود. 

شیشه مشجر چیست؟

شیشه مشجر یا طرح‌دار، به شیشه‌ای گفته می‌شود که در دو طرف آن نقوش برجسته‌ای کار شده است. این نوع شیشه بدون جلوگیری از عبور نور باعث محدود کردن دید فضاها به یکدیگر شده و حریم خصوصی افراد را تا سطح بالایی ارتقا می‌دهد. تنوع الگو و طرح شیشه مشجر بالا است و بسته به کاربری فضا و سبک دکوراسیون داخلی باید تصمیم بگیریم از چه طرحی استفاده کنیم. در ادامه به مزایای استفاده از این نوع شیشه در طراحی داخلی می‌پردازیم.


تنوع طرح و رنگ

این شیشه‌ها در رنگ‌ها و طراح‌های متنوعی تولید می‌شوند و با هر نوع سبک دکوراسیون داخلی قابل تطبیق هستند. با انتخاب طرح و رنگ مناسب دکوراسیون منزل یا محیط کار خود، می‌توانید تغییرات بزرگ و جذابی در آن به وجود بیاورید.


ایمنی و دوام بالا

شیشه مشجر در برابر ضربه و شستشو با مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارد. دوام بالا در برابر رطوبت و ضربه باعث شده است در طراحی داخلی کلینیک ، حمام و سرویس بهداشتی بیشتر از شیشه مشجر استفاده کنیم. 

بهبود حریم خصوصی افراد

شیشه مشجر جلوه‌ای مات دارد و باعث ایجاد محدودیت دید بین فضاهای مختلف می‌شود. به این ترتیب علاوه بر تأمین نور طبیعی روز، حریم خصوصی افراد نیز تا حد زیادی حفظ می‌شود.


عدم نیاز به پرده و کرکره

از شیشه‌های مات یا مشجر به عنوان جایگزینی برای پرده و کرکره استفاده می‌شود. این امر در بلند مدت از نظر اقتصادی به صرفه است اما انتخاب رنگ و طرح مناسب در اینجا اهمیت بسیاری دارد. چرا که جلوه‌ی آنها هم از نما و هم از داخل می‌تواند زیبایی بنا را دوچندان کرده و یا اینکه از آن بکاهد.

بهینه‌سازی مصرف انرژی

شیشه مشجر با جذب بخشی از گرمای خورشید از اتلاف حرارتی داخل ساختمان جلوگیری می‌کند و این خود نکته‌ی بسیار قابل تأملی است.


طراحی داخلی اداری با در نظر گرفتن نیاز افراد ناتوان جسمی

استانداردهای طراحی داخلی باید برای تمام افراد به میزان یکسان در نظر گرفته شود. دفاتر کاری از جمله فضاهایی هستند که افراد با نیازهای مختلف به آن مراجعه می‌کنند. در نظر گرفتن رمپ برای صندلی چرخدار و پهنای راهروی استاندارد از جمله کمترین کارهایی است که باید در نظر داشته باشیم. در این مقاله به نکات طراحی داخلی اداری در جهت رضایت افراد ناتوان جسمی می‌پردازیم.

ساخت بهترین نیروی کار ممکن

یک شرکت زمانی به موفقیت دست خواهد یافت که نیروهای کاری خوب خود را حفظ کرده و افراد متخصص جدید را به راحتی به خود جذب کند. در صورت عدم در نظر گرفتن امکانات لازم برای افراد ناتوان و کم‌توان جسمی، شرکت شانس خود را برای حفظ نیروهای کار ماهر از دست خواهد داد. چرا که امکان دارد بنا به شرایطی کارمندان فعلی شرکت دچار مشکلات جسمی شوند و در صورت عدم وجود امکانات برای دسترسی و حضور در محیط کار، قادر به ادامه‌ی همکاری با شما نباشند. همچنین شانس همکاری با نیروهای ماهر کاری دارای ناتوانی جسمی را نیز از دست خواهید داد.

مشکلات رایج دفاتر کاری

مطابق آمار دریافتی، بیشتر فضاهای اداری برای افراد دارای ناتوانی جسمی مناسب نیستند و استانداردهای طراحی داخلی اداری در آنها به خوبی رعایت نشده است. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارتفاع نامناسب میزهای کاری
  • دسترسی‌های مشکل برای حرکت با ویلچر و عصا
  • دسترسی مشکل به پریزهای برق 

برای تمام این مشکلات راه حل‌هایی وجود دارد که در ادامه خواهید خواند.

میزهای کاری با قابلیت تنطیم ارتفاع

داشتن میز کاری با قابلیت تنظیم ارتفاع تأثیر بسیار شگرفی بر روی آسایش کارمندان شما خواهد گذاشت. به این ترتیب تمام افراد، چه آنهایی که روی ویلچر می‌نشینند و چه سایر افراد قادر خواهند بود با توجه به شرایط جسمی خود ارتفاع میز را تنظیم کنند.

پریزهای برق در دسترس همگان

خزیدن زیر میز و قرار گرفتن در محل پریزهای برق برای تمام افراد کار سختی است. اما این امر برای افراد دارای ناتوانی جسمی غیر ممکن است. راه حل این مشکل بسیار آسان است. با در نظر گرفتن پریزهای برق سیار بر روی میز و یا میزهای مدرن مجهز به پریز برق تمام افراد به آسانی به پریزهای برق دسترسی خواهند داشت.

صفحه نمایش با بازوهای قابل تنظیم

بازوهای مکانیکی یا فنری مناسب برای مانیتورها در بازار موجود است که با استفاده از آنها به آسانی می‌توانیم زاویه و ارتفاع مانیتور را تنظیم کنیم تا ارتباط چشمی راحت‌تری با آن داشته باشیم.

نظم بخشیدن به سیم‌ها و کابل‌ها

وجود سیم و کابل در فضای بین میزها باعث می‌شوند افراد هنگام عبور و مرور دچار مشکل شوند. بنابراین لازم است با تمهیدات ویژه‌ای مانند قرار دادن رایزر یا دسته‌بندی آنها زیر میزهای کاری این مشکل را برطرف کنیم. قرار دادن سیم‌ها در کف کاذب با دسترسی راحت، از بهترین کارهایی است که می‌توانیم انجام دهیم. چرا که در این صورت هیچ نوع مانعی در کف وجود نخواهد داشت و افراد می‌توانند راحت‌تر با ویلچر یا عصا در محیط تردد کنند.