ایده‌های دکوراسیون داخلی

در این وبلاگ ایده‌های جذابی برای طراحی و دکوراسیون داخلی در اختیار شما قرار می‌دهیم.

ایده‌های دکوراسیون داخلی

در این وبلاگ ایده‌های جذابی برای طراحی و دکوراسیون داخلی در اختیار شما قرار می‌دهیم.

استفاده از رنگ سبز در دکوراسیون چه تأثیری بر حال روحی ما خواهد داشت؟

رنگ‌ها از لحاظ روان‌شناختی بر انسان تأثیر می‌گذارند. با دیدن هر رنگ، واکنش خاصی از لحاظ روحی یا احساسی خواهیم داشت. رنگ سبز هم از این قاعده مستثنا نیست. رنگ سبز بیش از هر چیز دیگری برایمان یادآور طبیعت است. وقتی نام آن را می‌شنویم، به یاد جنگل‌های انبوه، سبزی چمن‌ها و گیاهان می‌افتیم. دیدن رنگ سبز از لحاظ روان‌شناختی چند تأثیر عمده بر احساسات و روحیات ما دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

۱. آرامش‌بخشی

دیدن رنگ سبز برایمان آرامش‌بخش و نشاط‌آور است و احساسات منفی نظیر استرس، دلهره و اضطراب را کم می‌کند. به همین خاطر است که در اتاق عمل بیمارستان‌ها، از رنگ سبز به‌عنوان رنگ اصلی و غالب استفاده می‌کنند. همچنین پیش از آنکه بازیگران و مهمانان برنامه‌های تلویزیونی جلوی دوربین ظاهر شوند، در اتاق انتظاری به رنگ سبز نگه می‌دارند تا استرس‌شان کمتر شود. استفاده از رنگ سبز نعنایی در طراحی کلینیک و فضاهای درمانی امروزه بسیار رایج است. چرا که این رنگ ملایم تأثیر بسیار مثبتی بر روی روحیه‌ی بیماران دارد.

زمانی که به طبیعت و فضای سبز قدم می‌گذاریم، چنین احساساتی را تجربه می‌کنیم. شاید همین ارتباط نزدیک رنگ سبز با طبیعت باشد که دیدن آن را برایمان نشاط‌آور و آرامش‌بخش می‌کند.

۲. برانگیختن هیجان، شور و اشتیاق

در افسانه‌های بسیاری از فرهنگ‌ها و کشورها، رنگ سبز را با رویش دوباره طبیعت، تغییر و تحول، جنب‌وجوش و ویژگی‌های مثبت دیگری نظیر اینها مرتبط می‌دانند. شاید به همین خاطر باشد که بسیاری از افراد با دیدن رنگ سبز، احساس امنیت بیشتری می‌کنند و با شور و اشتیاق بیشتر، به فرصت‌های جدید فکر می‌کنند.


۳. برانگیختن احساس همدردی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با دیدن کسی که لباس سبز به تن دارد، از او تصویر انسانی مهربان و دلسوز در ذهن‌تان نقش ببندد. برانگیختن احساس همدردی از دیگر ویژگی‌های روان‌شناختی رنگ سبز است و بسیاری از افراد با دیدن آن، چنین حالاتی را تجربه می‌کنند.

۴. یادآوری طبیعت در ذهن انسان

پیش‌تر گفته شد که رنگ سبز ارتباط نزدیکی با طبیعت دارد و به همین خاطر، از لحاظ روان‌شناختی آثاری چون آرامش‌بخشی و کاهش استرس دارد، اما فارغ از آنکه چه تأثیری بر روحیه ما می‌گذارد، رنگ سبز به‌خودی‌خود یادآور طبیعت است. به همین خاطر است که امروزه در طراحی شهری یا در دکوراسیون خانه، برخی با استفاده از رنگ سبز سعی می‌کنند طبیعتی را برای خودشان یادآوری کنند که کمتر به آن دسترسی دارند.


۵. برانگیختن احساس خوش‌بینی و امیدواری

منظره گیاهی را در ذهن‌تان تصور کنید که تازه سر از خاک بیرون آورده است. دیدن چنین منظره‌ای یا حتی تصورکردن آن می‌تواند به شما انگیزه بدهد و به آینده خوش‌بین‌تان کند. امیدواری، خوش‌ بینی، بخشش، انرژی و احساسات دیگری از این دست هم ارتباط نزدیکی با رنگ سبز دارند. وقتی ما به این رنگ نگاه می‌کنیم، بسته به عوامل مختلف، ممکن است برخی از این احساسات را تجربه کنیم.

به خاطر داشته باشید که تأثیر روان‌شناختی رنگ سبز بر روحیات انسان مسئله‌ای کاملا شخصی است. احساس هرکس با دیدن رنگ سبز، بسته به عوامل مختلفی مثل زمینه‌های فرهنگی و تجربه‌های گذشته، می‌تواند کاملا متفاوت از دیگری و منحصربه‌فرد باشد. برای آنکه به احساس منحصربه‌فرد خود از دیدن رنگ سبز پی ببرید، دفعه دیگری که با آن مواجه شدید، کمی صبر کنید و با دقت بیشتری حالات و روحیات خود را زیر نظر بگیرید.



منبع: چطور


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد